Συνέντευξη με τον ποιητή Γρηγόρη Σκιαδά - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ - Περιοδικό Κέφαλος

Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς.


ΝΕΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Σάββατο 26 Ιανουαρίου 2019

Συνέντευξη με τον ποιητή Γρηγόρη Σκιαδά - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ




Ο «ΚΕΦΑΛΟΣ - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς» έχει ξεκινήσει μία νέα δράση με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ» και προσκαλεί όλους τους Λογοτέχνες, Ποιητές και Συγγραφείς να συμμετάσχουν σ' αυτήν (ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ έως 31/3/2019). Σκοπός της εν λόγω δράσης είναι η προβολή μέσω αφιερωμάτων και συνεντεύξεων των σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών, Ποιητών και Συγγραφέων, είτε έχουν εκδώσει κάποιο βιβλίο είτε όχι και η δημιουργία του πρώτου τόμου της «Ηλεκτρονικής Εγκυκλοπαίδειας των Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών», η οποία θα συσταθεί σε μία ανεξάρτητη ιστοσελίδα με τη μορφή ηλεκτρονικών τόμων και την έκδοση δωρεάν e-book. 

Στη σημερινή μας παρουσίαση στα πλαίσια της δράσης: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ», θα σας παρουσιάσουμε τον ποιητή, Γρηγόρη Σκιαδά, ο οποίος συμμετέχει στην ««Εγκυκλοπαίδεια Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών» και απάντησε στις ερωτήσεις του Δημοσιογράφου, Λογοτέχνη και Εκδότη του Περιοδικού Κέφαλος, κ. Πλούταρχου Πάστρα, για το λογοτεχνικό του έργο, τα βιβλία και τη λογοτεχνία. 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΓΡΗΓΟΡΗ ΣΚΙΑΔΑ


1. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για τη λογοτεχνία, ποιος θα ήταν αυτός;

Λογοτεχνία είναι το αποτέλεσμα της προσωπικής έκφρασης των συναισθημάτων ή ερεθισμάτων του δημιουργού ενταγμένου, ως άτομο, σε ένα συγκεκριμένο κοινωνικοπολιτισμικό και ιδεολογικό περιβάλλον. Είναι η διαισθητική αναπαράσταση ή περιγραφή της πραγματικότητας, και συχνά, η προσπάθεια μετάδοσης μηνύματος από τη σκοπιά της δικής του ψυχοπνευματικής αντίληψης των πραγμάτων. Μοιάζει σαν το καθρέφτισμα και την αντανάκλαση των εμπειριών του δημιουργού δοσμένα κάθε φορά με διαφορετικά γλωσσικά σχήματα, ενίοτε στοχεύοντας και στον αναγνώστη.

2. Τι μπορεί να προσφέρει η λογοτεχνία στο σύγχρονο άνθρωπο;

Η λογοτεχνία είναι πνευματική επικοινωνία του δημιουργού με τον ίδιο του τον εαυτό ή τον αναγνώστη στα όρια μιας ψυχικής επαφής με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Συχνά αναδύει αθέατες αλήθειες, ομορφιές ή προβληματισμούς και καταδεικνύει προσεγγίσεις ζωής προσφέροντας νέους τρόπους σκέψης. Δεν αρνείται ούτε παραποιεί την πραγματικότητα της ζωής αλλά τη φωτίζει πολύπλευρα και πολλές φορές ολιστικά. Προτείνει τρόπους αυτοδιάγνωσης και αυτοανανακάληψης του ατόμου - λογοτέχνη και αναγνώστη - οδηγώντας το σε επίπεδα προσωπικής κάθαρσης και αυτοπροσανατολισμού. Συχνός στόχος του δημιουργού αποτελεί η ανάγκη για μια αυτοαναφορική και μόνο έκφρασή του ως λυτρωτική δράση απελευθέρωσης συναισθημάτων, ένα καταφύγιο ή κάθαρση από τα ίδια πάθη του. Καλλιεργεί αισθητικές δομές και σχήματα προς τέρψη του αναγνώστη επενδύοντας στη δυναμική ομορφιά του λόγου να δημιουργεί εικόνες και νοητικές αναπαραστάσεις ή να μεταφέρει μηνύματα με εύκολα αποδεκτό - συχνά ευχάριστο - τρόπο στο κοινό.

3. Η ποίηση στις ημέρες μας δεν έχει τη θέση που κατείχε παλαιότερα. Για ποιο λόγο πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως θεωρείτε ότι θα είναι το μέλλον της;

Ξεκινώντας από το δεύτερο ερώτημα, είμαι σίγουρος ότι η ποίηση έχει μέλλον και μια περίοπτη θέση μέσα στη τέχνη. Άλλωστε, η ιστορική της διαδρομή στο χώρο της λογοτεχνίας, και της τέχνης γενικότερα, το αποδεικνύει περίτρανα. Σαφώς έχει διέλθει από διάφορες φάσεις εξέλιξης σε μορφολογικό, γλωσσικό, ιδεολογικό επίπεδο αλλά παραμένει ένα από τα βασικά μέσα λογοτεχνικής έκφρασης με αναλλοίωτη δυναμική. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πυκνής γλωσσικής της δομής την καθιστούν βασικό λογοτεχνικό είδος άρρηκτα συνδεμένο με τις πλέον ενδιαφέρουσες δημιουργικές αναπαραστάσεις.
Όσον αφορά στη θέση που η ποίηση κατέχει σήμερα πολλές μπορεί να είναι οι αιτίες. Σε μια εποχή όπου το μάνατζμεντ και η διαφήμιση επηρεάζουν σε μεγάλη κλίμακα τις προτιμήσεις ή τις επιλογές του αναγνωστικού κοινού, η περίσσια προβολή άλλων λογοτεχνικών ειδών είναι ένας σημαντικός λόγος μια και η ποίηση δεν τυγχάνει της “διαφήμισης” και της προβολής που της αρμόζει. 
Επιπλέον θεωρώ ότι στην εκπαίδευση δεν αντιμετωπίζεται με τον τρόπο που της αναλογεί. Οι σταθερά μονοδιάστατες αναλύσεις ή προσεγγίσεις της ποίησης στη διδακτική διεργασία κουράζουν το μαθητή και δημιουργούν στον αναγνώστη από νεαρή ηλικία μια λανθασμένη εικόνα περί της ουσίας και του σκοπού της ποίησης. Η εστίαση στη γλωσσολογική ανάλυση ενός ποιήματος, στο πότε γράφτηκε, από ποιόν και για ποιο σκοπό θαρρώ ότι περιορίζουν τον αναγνώστη - μαθητή σε επιφανειακές δομές ανάλυσης μιας δημιουργίας. Έτσι δεν προάγεται η εμβάθυνση στο περιεχόμενο ενός ποιήματος που θα εισήγαγε το μαθητή στο μαγευτικό κόσμο της ποίησης.

4. Και τώρα μία δύσκολη ερώτηση. Τι σημαίνει για σας ποίηση;

Πραγματικά δύσκολη ερώτηση. Τι είναι ποίηση; Είναι τα πάντα. Είναι η ανθρώπινη πυκνή έκφραση της σκέψης, του πόνου, της χαράς. Είναι συναίσθημα, ανάσα ψυχική και ιδεολογική τοποθέτηση, συχνά προσπάθεια αυτοκάθαρσης του δημιουργού. Η ποίηση και ο ποιητής είναι αφιερωμένοι στη ζωή∙ ο δεύτερος βλέπει μέσα από το δικό του πρίσμα τη ζωή, την αποδομεί και στη συνέχεια την προσφέρει ως νέα εικόνα πίσω στον εαυτό του ή τον αναγνώστη. Ποίηση είναι το αποτέλεσμα μιας εσωτερικής πάλης του δημιουργού με τη ζωή, μια πνευματική και ψυχική κυοφορία στην καρδιά και τη σκέψη του που γεννά τελικά το ποίημα.

5. Πότε ξεκινήσατε ν’ ασχολείστε με την τέχνη του λόγου και ποιος ήταν ο λόγος που σας παρότρυνε;

Ήταν μια αυθόρμητη αντίδραση στην ίδια μου τη ζωή εκεί πίσω στα πρώτα μου φοιτητικά χρόνια. Κάτι σαν ανάγκη έκφρασης σε ό,τι έβλεπα, ένιωθα, αντιλαμβανόμουν γύρω μου∙ πόθος για απόδραση από κείνα τα στοιχεία της καθημερινότητας που κούραζαν και ενοχλούσαν. Ίσως με επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό και τα μαθήματα λογοτεχνίας στη σχολή που φοιτούσα.

6. Γιατί γράφετε;

Γράφω για την ίδια τη ζωή, τη ζωή μου και το περιβάλλον μου σε κάθε έκφανσή τους∙ τον κύκλο της φύσης που γεννιέται, πεθαίνει και ξαναγεννιέται με τα χρώματα της, τους ήχους της, το θυμό ή την ηρεμία της.

7. Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας; 

Είναι τα στοιχεία που συνθέτουν, όπως είπα παραπάνω, την ίδια τη ζωή και τη φύση σε κάθε τους μορφή ή εμφάνιση. Επίσης, η Αρχαία Ελληνική Μυθολογία και η Ορθόδοξη Ελληνική Παράδοση έχουν να προσφέρουν πλούσιες εικόνες για την αποτύπωση και απεικόνιση των σκέψεων μέσα στα δημιουργήματά μου. Η ειρήνη - ψυχική και πνευματική, η φιλία, ο έρωτας, οι μικροχαρές και μικρολύπες αλλά και η ίδια η ανθρώπινη διάσταση μετουσιώνονται σε νοητικούς ήχους μουσικής, ηχητικά παραδείγματα τα οποία οδηγούν στα βασικά θέματα αναζήτησης της έμπνευσής μου. Ακόμα ένα τραγούδι, μια θύμηση, μια σκέψη ή μια εικόνα μπορούν να αποτελέσουν το πνευματικό σπινθήρα για να ξεκινήσει η διαδρομή μιας δημιουργίας.

8. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;

Γράφω μόνο ποίηση σε ελεύθερο στοίχο. Ως αναγνώστης διαβάζω κυρίως ποίηση και θέατρο χωρίς να απορρίπτω τις άλλες μορφές λογοτεχνικής έκφρασης όταν κάτι μου κεντρίζει το ενδιαφέρον.

9. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.

Τα λογοτεχνικό μου έργο επικεντρώνονται αποκλειστικά στην ποίηση. Θεωρώ ότι τα παράλληλα επιστημονικά μου ενδιαφέροντα στη μελέτη της γλώσσας και του συνεχούς λόγου επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό τα ποιήματά μου σε λεξιλογικό αλλά και μεταγλωσσικό επίπεδο. Στο γράψιμό μου απολαμβάνω το “παιγνίδι” των λέξεων επιδιώκοντας να οδηγήσω τον αναγνώστη στην αίσθηση ότι ο λόγος μου είναι λόγος του. Ένας λόγος που στην ψυχή μετουσιώνεται σε μουσικό τόνο, εικόνα και ιδέα, χρώμα ή κίνηση στοχεύοντας στην ίδια την ψυχοσύνθεσή του.

10. Πείτε μας λίγα λόγια για το τελευταίο σας βιβλίο που έχει τίτλο: «Λεία Ζωής και Ψυχής». 

Το 2015 σκέφτηκα για πρώτη φορά να προχωρήσω στην έκδοση μέρους του υλικού που είχα ως τότε συγκεντρώσει. Έτσι εξέδωσα με τη διαδικασία της αυτοέκδοσης με τη Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας την ποιητική συλλογή με τίτλο “Λεία Ζωής και Ψυχής.” Είναι μια συλλογή με 28 ποιήματα παλιότερα αλλά και σύγχρονα της περιόδου έκδοσής τους εμπνευσμένα από προσωπικά βιώματα και εμπειρίες σε μια προσπάθεια προσέγγισης των πραγμάτων πίσω από το αληθοφανές ή το κοινά ορατό για μένα. Στόχος μου να μοιραστώ τα παραπάνω όποιον με τιμήσει με την ανάγνωσή τους.

11. Ποια είναι η αγαπημένη σας ώρα μέσα στην ημέρα που κάθεστε και γράφετε;

Για μένα δεν υπάρχουν συγκεκριμένες ώρες να γράψει κανείς παρά μόνο στιγμές έμπνευσης, πνευματικού σκιρτήματος ή ανάγκης έκφρασης και αποτύπωσής της σε ένα κομμάτι χαρτί. Ακόμα και ένα κινητό τηλέφωνο να ηχογραφήσεις ή να σημειώσεις τις σκέψεις σου είναι αρκετό σε παρόμοιες περιπτώσεις. Έχω γράψει σε κάθε στιγμή της μέρας και της νύχτας κάτω από διαφορετικές συνθήκες πίεσης, χαλάρωσης, έντασης ή ηρεμίας.

12.  Πως είναι η ζωή ενός λογοτέχνη στα χρόνια της κρίσης;

Η κρίση είναι κρίση και επηρεάζει τον καθένα μας - θετικά ή αρνητικά - σε ό,τι κάνουμε ή με ό,τι ασχολούμαστε. Θεωρώ ότι κάποιες εκφάνσεις της κρίσης μπορούν να αποτελέσουν στοιχεία έμπνευσης για έναν λογοτέχνη ενώ για έναν άλλον αιτία πνευματικής πενίας όσο αφορά, κυρίως, στην παραγωγή και έκδοση πνευματικού υλικού. Παράλληλα, η κρίση επηρεάζει σίγουρα την αγοραστική ικανότητα του αναγνώστη ο οποίος θέτει στη ζωή του προς ικανοποίηση άλλες πιο βασικές προτεραιότητες. Συνεπώς, μια κρίση, παρόμοια με αυτή που βιώνουμε, σίγουρα επιδρά αρνητικά και στη ζωή του λογοτέχνη όχι όμως απαραίτητα στην ποιότητα του παραγόμενου έργου του. Αντίθετα, ο δημιουργός είναι κείνος που μέσα από την τέχνη εμφανίζεται συνήθως πιο δυνατός στα προβλήματά του.

13. Πως θα χαρακτηρίζατε τη λογοτεχνική παραγωγή σήμερα;

Η επίδραση του σύγχρονου μάρκετινγκ και η ραγδαία ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών με τις προσφερόμενες ψηφιακές δυνατότητες έχουν σίγουρα αυξήσει την λογοτεχνική παραγωγή σε ποσοτικό κυρίως επίπεδο. Αν και μια ποσοτική άνοδος δεν είναι πάντα προς όφελος της ποιοτικής, σήμερα δίνεται η ευκαιρία σε όλο και σε περισσότερα άτομα να εκφραστούν και να αναδείξουν την συγγραφική τους δεξιότητα. Δυστυχώς στις μέρες μας και η λογοτεχνική παραγωγή έχει συνδεθεί με τους νόμους της αγοράς και μάλιστα επηρεάζεται άμεσα από αυτούς. Κάτω από μια τέτοια συνθήκη πιστεύω ότι απαιτείται από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς επιλεκτικό πνεύμα, κριτική στάση και σύνεση σε εκδοτικό - αναγνωστικό επίπεδο.

14. Ποιο θεωρείτε πως είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός Best Seller;

Βασικά δεν είμαι σίγουρος αν η έννοια Best Seller ταυτίζεται πάντα με την πραγματική αξία ενός έργου. Δυστυχώς συχνά είναι αποτέλεσμα ενός προσεκτικά μελετημένου και σχεδιασμένου μάρκετινγκ που αφορά στην έκδοση, διαφήμιση και προώθηση του έργου. Ωστόσο, το θέμα που διαπραγματεύεται, ο τρόπους γραφής και η αυθεντικότητα του περιεχομένου είναι στοιχεία που μπορούν ένα αναδείξουν ένα έργο ως κορυφαίο.

15. Αν έπρεπε να επιλέξετε ανάμεσα στο έντυπο ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο, εσείς ποιο θα επιλέγατε; 

Σίγουρα θα επέλεγα το βιβλίο γιατί έχει τη δική του ξεχωριστή οντότητα∙ έχει μορφή και σχήμα. Γίνεται αντικείμενο όλων των αισθήσεων μας όπως της αφής όταν το αγγίζουμε, της όσφρησης από την ιδιαίτερη μυρωδιά του χαρτιού αλλά και του ήχου καθώς το ξεφυλλίζουμε. Είναι ένας “ζωντανός οργανισμός” που τα χρόνια και η χρήση του το μεταβάλλουν χωρίς να χάνει όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Ένα έντυπο βιβλίο αποτελεί στόλισμα στο ράφι κάποιας βιβλιοθήκης μας, και ενίοτε, περιουσιακό στοιχείο σημαντικής συναισθηματικής ή υλικής αξίας. Ωστόσο, δεν θα αμφισβητούσα ποτέ την αξία ή την ευκολία πρόσβασης, αποθήκευσης και χρήσης ενός ηλεκτρονικού βιβλίου. 

16.  Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;

Δεν νομίζω ότι προσωπικά είμαι σε θέση να συμβουλέψω έναν νέο λογοτέχνη. Παρ’ όλα αυτά, θα έλεγα να είναι ο εαυτός του, δυνατός, με υπομονή και να γράφει για τον ίδιο και την τέχνη του. Να διατηρεί την οξυδέρκεια και την αυθεντικότητά του εστιάζοντας στην αποτύπωση των σκέψεών του χωρίς να προσβλέπει σε οφέλη οικονομικά ή κάποια διάκριση. Να διατηρεί τη φλόγα και τον πόθο για λογοτεχνική δημιουργία χωρίς φόβο και να αντιστέκεται σε πιθανές απογοητεύσεις.

17. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;

Τα τελευταία βιβλία που διάβασα είναι δυο παλιά θεατρικά έργα που, για να είμαι ακριβής, έχω διαβάσει και ξαναδιαβάσει. Είναι το “Waiting for Godot του Samuel Beckett και το “The Birthday Party” του Harold Pinter. Δύο θεατρικά έργα - κείμενα τα οποία λατρεύω και ξεχωρίζω. 

18. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;

Είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις μερικούς μια και υπάρχει πληθώρα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων που εκπροσωπεύουν επάξια πολλά και διαφορετικά λογοτεχνικά είδη. Ωστόσο αν θα έπρεπε να επισημάνω μερικούς θα ανέφερα, εκτός των δύο παραπάνω, τους Edgar Allan Poe, Tennessee Williams και James Joyce τους οποίους ξεχωρίζω ιδιαίτερα για το περιεχόμενο των έργων τους. Από τους Έλληνες ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Γιώργος Σεφέρης, ο Γιάννης Ρίτσος είναι σίγουρα από τους αγαπημένους μου μαζί με τον Σταύρο Σταυρίδη του οποίου το έργο έχω σχεδόν διαβάσει στο σύνολό του και την Val O’ Teli.

19. Ποια είναι τ’ αγαπημένα σας βιβλία;

Έχω ήδη αναφέρει δύο θεατρικά έργα το “Waiting for Godot και το “The Birthday Party.” Αγαπημένο επίσης έργο “Dubliners” του James Joyce ενώ από ελληνικά η “Συμμαχία των Αθώων” και οι “Ουρανοδρόμοι” του Σταύρου Σταυρίδη. Τώρα διαβάζω το “Κάτω απ' τη σκιά του Άθω” της Val O'Teli το οποίο με αγγίζει ιδιαίτερα συναισθηματικά και ψυχικά.

20. Τελευταία ερώτηση. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;

Εύχομαι ταξίδια ατέλειωτα στον μαγικό της κόσμο∙ διαδρομές και πολιτείες μοναδικές, εικόνες και ήχοι να με οδηγούν σε μονοπάτια λόγου και σκέψης. Με τη βοήθεια του Θεού να συνεχίσω να διαβάζω και να γράφω για ότι βλέπω, νιώθω ή “αγγίζω” με τις αισθήσεις μου. Ήδη ετοιμάζω την επόμενη ποιητική μου συλλογή που εύχομαι να είναι καλοτάξιδη όχι σαν μια αναγνωστική ή οικονομική επιτυχία αλλά σαν ένα κάλεσμα πνευματικής, νοητικής επαφής και συμπόρευσης με τον όποιο αναγνώστη την τιμήσει διαβάζοντας τη.


*     *     *


Ζωή στη Ζωή
(του Γρηγόρη Σκιαδά) 

Στου ουρανού τα γαλήνια δάση ταξίδεψα
Για να πάρω λίγο από την δροσιά του πρωινού τους
Που ποτίζουν τις ρίζες της ζωή μας
Ως τα βάθη της ύπαρξης του ανθρώπινου Είναι.

Μάζεψα λίγα απ’ τα λουλούδια σου εκείνα
Που ποτέ δεν μαραίνονται,
Τη μοσκοβολιά τους χαρίζουν απλόχερα
Στη γοητεία της αγάπης και της πίστης.

Αντλώ δύναμη και θάρρος από σένα,
Το χαμόγελό σου θεμέλιος βράχος στην ψυχή μου
Και το χάδι του αγέρα σου
Ζωή στη ζωή μου δίνει. 




Μάτια Είδωλα
(του Γρηγόρη Σκιαδά) 

Μάτια ουράνιου τόξου είδωλα
Στην ακριά ενός αστροφόρου θόλου,
Απαύγασμα μοναδικότητας αισθήσεων,
Καθρέφτης συναισθημάτων ολόφωτης ψυχής.

Ποτάμι κείνα, είσοδος στα βάθη της ψυχής σου δώματα
Νιώθει κάποιος τυχερός σαν μπαίνει στο πορφυρό βασίλειό τους,
Αφήνεται στο αέρινο, άυλο θαρρείς, παίξιμό τους
Σε αναζήτηση του ουρανοβόλου τόξου της χαμένης του μούσας.

Λόγια και χαμόγελο σε μοναδικό συναντάμωμα
Πλέκουν ανοιξιάτικο στεφάνι ζωής και ψυχής στο πρόσωπό σου,
Νέγρικο ροκ τραγούδι ελπίδας και δύναμης ανάσα
Για κάθε χτύπο κατάκοπης καρδιάς.

Ανάβλυσμα ουρανογέννητων χυμών ζωής 
Και συνάμα διαμάντι πολύτιμο κάτω από τις γκρίζες πέτρες.
Παιδί εσύ στης ωριμότητας το νυφικό ντυμένη
Βακτηρία συνοδοιπόρου στου δρόμου την ανηφοριά
και καταλαγιά θυμωμένης θάλασσας.



Λεία Ζωής και Ψυχής
(του Γρηγόρη Σκιαδά) 

Λεία ζωής και ψυχής,
Κατάθεση απρόσμενης ονειρικής αγάπης,
Προσφορά αδερφικής ψυχής
Στο στάσιμο κόσμο μου φυλακτό αιώνιο.

Θείο δώρο, άγγιγμα χαμόγελου
Στρέφει το νου σου στην ελπίδα.
Φως ανατολής, ήχος ανοιξιάτικης μπαλάντας
Ταξίδι ονειρικό σε λουλουδένιο κόσμο
Και λόγια σιωπής, έγνοια αγάπης, ένωση σκέψης.

Άυλη παρουσία εκεί κοντά σε κάθε δάκρυ.
Χαρά χαράς, ελπίδα ελπίδας και ροκ τραγούδι.
Ένωση φυσική, πηγή αναπνοής και στήριγμα ηθικό
Χέρι απλωμένο πάντα να σε κρατά γερά σε μουσικό ρυθμό.

Στέκεται εκεί και όταν ακόμη δεν υπάρχει,
μιλά λόγια καρδιάς και όταν ακόμη σωπαίνει,
Σε σκέφτεται κι όταν ο νους αλλού πλανιέται,
Χαμόγελο προσφέρει κι όταν τα μάτια τρέχουν δάκρυ.

Ευχή σ’ Αυτόν που έστειλε το φυλαχτό
Κείνη την τυχερή στιγμή μιας μέρας συννεφιάς
Να λάμπει αστέρι ελπίδας σε ουράνιο θόλο
Σε ένωση ζωής με την ψυχή,
Σε συνύπαρξη ψυχής με τη ζωή.


*     *     *

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΓΡΗΓΟΡΗ ΣΚΙΑΔΑ

Γεννήθηκα στο Αγρίνιο στις 28 Νοεμβρίου 1965 όπου και ολοκλήρωσα τις σχολικές μου υποχρεώσεις. Σπούδασα στο Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών από το 1984 έως το 1988. Το 2011 απέκτησα το Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στις “Σύγχρονες Προσεγγίσεις στη Γλώσσα και τα Κείμενα” από το Τμήμα Φιλολογίας της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών με ειδίκευση στη Γλωσσολογία. Στη συνέχεια, φοίτησα στη Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Δυτικής Ελλάδας και συγκεκριμένα στο Τμήμα Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων και Οργανώσεων (ΔΙ.Κ.Σ.Ε.Ο.). Αποφοίτησα το 2015 και το ίδιο έτος συνέχισα τις σπουδές μου με την ετήσια επιμόρφωση στην Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε – ΕΠΠΑΙΚ) στο παράρτημα της Πάτρας.
Από το Σεπτέμβριο του 1989 εργάζομαι ως εκπαιδευτικός Αγγλικής Γλώσσας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Νομού Αιτωλοακαρνανίας ενώ από το 2007 έως το 2018 διετέλεσα Σχολικός Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στους Νομούς Άρτας και Πρέβεζας. Από το σχολικό έτος 2018-2019 διατελώ Συντονιστής Εκπαίδευσης στην Περιφέρεια Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας. Έχω διδάξει επίσης την Αγγλική Γλώσσα στο Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του ΤΕΙ Ηπείρου στην Πρέβεζας και συμμετάσχει στην εκπόνηση έργων του Τμήματος Φ.Π.Ψ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και του Αγγλικού Τμήματος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Από το 2003,  ως επιμορφωτής,  ασχολούμαι με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα ΠΕΚ Πατρών - Ιωαννίνων και του Αγγλικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών κυρίως στα αντικείμενα της διδακτικής των ξένων γλωσσών, της αξιολόγησης διδακτικού έργου - μαθητή, της εισαγωγής και εφαρμογής νέων αναλυτικών προγραμμάτων καθώς και της Διοίκησης στην Εκπαίδευση. 
Τα επιστημονικά μου ενδιαφέροντα επικεντρώνονται κυρίως στο χώρο της επιστήμης της Γλωσσολογίας και ιδιαίτερα στην Ανάλυση Συνεχούς Λόγου (Discourse analysis) καθώς επίσης στη Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων και την Οργανωσιακή Συμπεριφορά με έμφαση στην εφαρμογή όλων των παραπάνω στο χώρο της εκπαίδευσης, της σχολικής τάξης ή της εκπαιδευτικής πολιτικής. Το συγγραφικό μου έργο - βιβλία, αρθρογραφία σε επιστημονικά περιοδικά και ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια - αφορούν τα προαναφερθέντα γνωστικά και ερευνητικά πεδία.
Τα λογοτεχνικά μου ενδιαφέροντα περιστρέφονται κυρίως γύρω από την ποίηση κάνοντας τις πρώτες μου δημιουργικές προσπάθειες από τα φοιτητικά μου κιόλας χρόνια. Τα παράλληλα ενδιαφέροντα μου στην επιστήμη της γλώσσας και της καθημερινής ομιλίας θεωρώ ότι επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη χρήση της γλώσσας στα ποιήματά μου σε λεξιλογικό αλλά και μεταγλωσσικό επίπεδο. Έχω συμμετάσχει σε διάφορους πανελλήνιους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς σε Ελλάδα, Κύπρο και σε ελληνικούς πολιτιστικούς συλλόγους της Ευρώπης. Το 2015 εξέδωσα με τη διαδικασία της αυτοέκδοσης με τη Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας την πρώτη μου ποιητική συλλογή με τίτλο “Λεία Ζωής και Ψυχής” με ποιήματα παλιότερα αλλά και σύγχρονα της περιόδου έκδοσής τους. Αποτελούν έκφραση προσωπικών βιωμάτων ή εμπειριών και μια προσπάθεια αυτοδιαγνωστικής προσέγγισης της ζωής πίσω από το αληθοφανές ή το απλά ορατό. 
Μια εμπειρία, ένα βίωμα οδηγεί στην αποκάλυψη της πραγματικότητας και, μέσω της ποιητικής αποτύπωσής της, ο δημιουργός τοποθετείται εννοιολογικά διαμορφώνοντας τη δική του ιδεολογική ή φιλοσοφική προσέγγιση των πραγμάτων. Σε αυτή τη διαδικασία ο ίδιος επιφανειακά φαίνεται να καλεί τον αναγνώστη να μοιραστεί τις σκέψεις του. Ωστόσο, σε ένα βαθύτερα γνωσιακό επίπεδο, κεντρίζει τα αισθήματα και τα συναισθήματα του αναγνώστη καλώντας τον να ανακαλέσει προσωπικές του εμπειρίες ή βιώματα που θα τον οδηγήσουν στην αυτό-περιγραφή ή την ανακάλυψη του δικού του κόσμου. Συχνά παρατηρείται ταύτιση δημιουργού και αποδέκτη - αναγνώστη σε εμπειρικό, ιδεολογικό, ψυχολογικό ή αντιληπτικό επίπεδο ενώ άλλοτε η διαφοροποίηση των δύο οδηγεί το δεύτερο σε ερωτήματα αυτό-ανακάλυψης ή αυτοπροσδιορισμού.  Η σκέψη του δημιουργού μετουσιώνεται σε λόγο προς τον αναγνώστη και στη συνέχεια αποκωδικοποιείται σε εικόνα ή ιδέα στον κόσμο των εννοιών του δεύτερου.
Η φύση με την αέναη κίνηση, τους ήχους και τα χρώματά της σε περιόδους δημιουργίας, η μουσική, η Αρχαία Ελληνική Μυθολογία καθώς και η Ορθόδοξη Ελληνική Παράδοση αποτελούν βασικές πηγές ερεθισμάτων για την έκφρασή μου μέσα από την ποίηση. Η φιλία, ο έρωτας, οι μεγάλες ή μικρές χαρές και λύπες αλλά και η ίδια η ανθρώπινη φύση - κυρίως στην ψυχική της διάσταση ή έκφραση - δημιουργούν λογισμούς και εικόνες που, τελικά, οδηγούν σε βασικά θέματα αναζήτησης της έμπνευσής μου. Η ανθρώπινη φύση, όπως αναδεικνύεται κυρίως μέσα από την ψυχή και την καρδιά του ατόμου, αποτυπώνεται βασικά στα μάτια και το χαμόγελό του επιδρώντας με δυναμικό και καταλυτικό τρόπο στη σκέψη και τη διάθεση του ίδιου αλλά και όποιου τη βιώνει στον περίγυρό του. 



*     *     *


ΑΝ ΘΕΣ ΚΑΙ ΣΥ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΕΙΣ ΣΤΗ ΔΡΑΣΗ: 

ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ

ΚΑΙ ΣΤΗΝ 

ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΧΡΟΝΩΝ 

ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ

ΠΑΤΗΣΕ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μανιφέστο