Συνέντευξη με τον ποιητή Σταύρο Ξ. Πέτρου - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ - Περιοδικό Κέφαλος

Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς.


ΝΕΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Τετάρτη 23 Ιανουαρίου 2019

Συνέντευξη με τον ποιητή Σταύρο Ξ. Πέτρου - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ





Ο «ΚΕΦΑΛΟΣ - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς» έχει ξεκινήσει μία νέα δράση με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ» και προσκαλεί όλους τους Λογοτέχνες, Ποιητές και Συγγραφείς να συμμετάσχουν σ' αυτήν (ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ έως 31/3/2019). Σκοπός της εν λόγω δράσης είναι η προβολή μέσω αφιερωμάτων και συνεντεύξεων των σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών, Ποιητών και Συγγραφέων, είτε έχουν εκδώσει κάποιο βιβλίο είτε όχι και η δημιουργία του πρώτου τόμου της «Ηλεκτρονικής Εγκυκλοπαίδειας των Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών», η οποία θα συσταθεί σε μία ανεξάρτητη ιστοσελίδα με τη μορφή ηλεκτρονικών τόμων και την έκδοση δωρεάν e-book. 

Στη σημερινή μας παρουσίαση στα πλαίσια της δράσης: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ», θα σας παρουσιάσουμε τον ποιητή, Σταύρο Ξ. Πέτρου, ο οποίος συμμετέχει στην ««Εγκυκλοπαίδεια Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών» και απάντησε στις ερωτήσεις του Δημοσιογράφου, Λογοτέχνη και Εκδότη του Περιοδικού Κέφαλος, κ. Πλούταρχου Πάστρα, για το λογοτεχνικό του έργο, τα βιβλία και τη λογοτεχνία. 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ Ξ. ΠΕΤΡΟΥ


1. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για τη λογοτεχνία, ποιος θα ήταν αυτός; 

Δεν μπορείς να απαντήσεις συμβατικά για το τι είναι λογοτεχνία γιατί εκ φύσεως της η λογοτεχνία είναι ασυμβίβαστη. Αν προσπαθούσα να απαντήσω, θα απαντούσα λογοτεχνικά, μόνο λογοτεχνικά μπορείς να το κάνεις. Αυτό όμως είναι λήψη του ζητουμένου. Ίσος η λογοτεχνία να μην έχει ανάγκη να οριστεί, αφού είναι αυτή που δίνει  ουσία και σημασία στους ορισμούς, που κάνει την «πέτρα» ξανά πέτρα.

2. Τι μπορεί να προσφέρει η Λογοτεχνία στο σύγχρονο άνθρωπο;

«Νάρκης του άλγους δοκιμές, εν Φαντασία και Λόγω» λέει ο Καβάφης σε ένα ποίημα του καλώντας την ποίηση να λειτουργήσει ως φάρμακο στις πληγές του «από φρικτό μαχαίρι». Ο ρόλος της ποίησης είναι πάντα ο ίδιος, να φωνάζει πονάω! 

3. Και τώρα μία δύσκολη ερώτηση. Τι σημαίνει για σας ποίηση;

«Άνου, καρδιά μου, κι άννοιξε κι αρχίνα νεκαλιώντα,
παραπονήθου σιανά κι αλαφροτραουδώντα».
(Βασίλης Μιχαηλίδης, Η Κύπρος προς τους λέγοντας ότι δεν είναι ελληνική)

Αυτή η δύο στοίχοι δεν είναι από ποίημα ποιητικής αλλά την πρώτη φορά που τους διάβασα, χωρίς να ξέρω τον τίτλο, μου δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι μιλούσαν για την παραγωγή της ποιητικής δημιουργίας.

4. Πότε ξεκινήσατε ν’ ασχολείστε με την τέχνη του λόγου και ποιος ήταν ο λόγος που σας παρότρυνε;

Πρόσφατα βρήκα ένα «χειρόγραφο» από ένα ποίημα μου όταν ήμουν δέκα χρονών! Φυσικά το ποίημα είναι παιδικό αλλά έχει ως θέμα την μοναξιά και την απόλυα, ως εκ τούτου μάλλον ο λόγος ήταν ο ίδιος με σήμερα, από ανάγκη.

5. Γιατί γράφετε;

«Εν τη αδυναμία μου επλάσθην ποιητής» λέει ο σε ένα άλλο ποιήματα του ο Αλεξανδρινός.

6. Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας; 

Τα πάντα! Η Μούσα σε επισκέπτεται όποτε θέλει αυτή! Έχω γράψει και για τις υψηλές ιδέες και για τα πιο απλά πράγματα. Έχω γράψει και για τον θάνατο, έχω γράψει όμως και για την κλωστή που ξηλώθηκε από το πουκάμισο του καθηγητή μου ενόσω έκανε μάθημα. Εξαρτάτε τι θα αγγίξει την ευαισθησία σου και θα σε συγκινήσει (όχι όμως με την κακή ένια), εγώ επιδιώκω πολύ την συγκίνηση. 

7. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;

Ασχολούμαι κατά κόρον ή μάλλον προσπαθώ να ασχοληθώ με την ποίηση. Δημοσίευσα και πεζογραφία αλλά νιώθω ότι μέσω της ποίησης μπορώ να εκφραστώ καλύτερα και ευκολότερα.  

8. Ποια είναι η αγαπημένη σας ώρα μέσα στην ημέρα που κάθεστε και γράφετε;

Δεν υπάρχει αγαπημένη ώρα, υπάρχει η ώρα που δεν αντέχεις να μην γράψεις. Στην δική μου περίπτωση αυτή έρχεται την νύχτα. Το σκοτάδι όντως είναι η τροφός της ποίησης.


9.  Πως είναι η ζωή ενός λογοτέχνη στα χρόνια της κρίσης;

Παραγωγικότατη! Όσο πιο πολλή πίεση τόσο πιο πολλή ποίηση! Αληθεύει πως ούτε κατά διάνυα κάποιος θα μπορούσε να βιοποριστεί στις μέρες μας από το λογοτεχνικό του έργο. Εντούτοις δεν μπορούμε να παραπονιόμαστε γιατί κάθε εποχή είχε τις δικές της δυσκολίες. Ακούσατε κάποιο καλλιτέχνη να πει εγώ τα παρατάω γιατί οι καιροί είναι πολύ δύσκολοι; Απεναντίας τώρα είναι που υπάρχει περισσότερη ανάγκη από καλή τέχνη. 

10. Ποιο θεωρείτε πως είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός Best Seller;

Στις μέρες μας; Φαντάζομε το ότι γράφτηκε για να γίνει Best Seller! Αλλά μέχρι εκεί. Θεωρώ ότι το βιβλίο δεν είναι κουνουπίδι για να το μετράμε σε αριθμούς πωλήσεων. 


11. Αν έπρεπε να επιλέξετε ανάμεσα στο έντυπο ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο, εσείς ποιο θα επιλέγατε; 

Πιστεύω ότι αν εξαφανιζόταν όλο το χαρτί του κόσμου και μας έμενε μόνο ένα φύλο χαρτιού θα ήταν άξιο να θυσιαστή για να τυπωθεί ένα ποίημα! Φυσικά και καταλαβαίνω την τεράστια σημασία της οικολογίας και την συνερίζομε και στην καθημερινότητα μου (ειδικά με την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση του χαρτιού έχω γίνει σχεδόν μανιακός, αυτό μπορούν να το επιβεβαιώσουν και οι φίλοι μου) όπως και το πόσο καλό μπορεί να προσφέρει το ηλεκτρονικό βιβλίο αλλά θεωρώ ότι το τύπωμα ενός λογοτεχνικού έργου είναι επένδυση στην ανθρωπότητα!

12.  Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;

Είμαι αρκετά μικρός και «μικρός» για να δώσω συμβουλές εγώ σε νεότερους, ωστόσο θα έλεγα αυτή που μου έδωσαν και εμένα οι δάσκαλοι μου. Ταπείνωση, όχι ψευτο-ταπείνωση, δεν γίνεσαι ποιητής εν μία νυκτί, απαιτεί αυτογνωσία. Εσύ να υπηρετείς την τέχνη και όχι να έχεις απαίτηση η τέχνη να υπηρετήσει εσένα.  

13. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;

Τον τελευταίο καιρό μου έχει κολλήσει με την ποίηση της κ. Κικής Δημουλά και δεν λέω να ξεκολλήσω… περνάω ωραία!

14. Ποια είναι τ’ αγαπημένα σας βιβλία;

Μπορεί κάποιος να επιλέξει πιο δάχτυλο του να κόψει; Τα αγαπάει όλα, όποιο και να κόψει θα πονέσει! Το ίδιο και εγώ, ποιο να πω και ποιο να αφήσω από αυτά που μου αρέσουν. Θα πω ότι το αγαπημένο μου βιβλίο δεν το έχω διαβάσει ακόμα. 

15. Τελευταία ερώτηση. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;

Μιας και συμπορευτήκαμε όλη την συνέντευξη με τον Καβάφη ας τελειώσουμε και «καβαφικά». Εύχομαι να ανεβώ την υψηλή, την «πολύ υψηλή της Ποιήσεως την σκάλα» και να «πολιτογραφηθώ» κάποτε «εις των ιδεών την πόλη»…

*     *     *


Κασσάνδρα
(του Σταύρου Ξ. Πέτρου) 


Κανείς δεν βλέπει την επερχόμενη καταστροφή
– μόνο η Κασσάνδρα
Όμως, κανείς δεν πιστεύει στα λεγόμενα κάποιας Κασσάνδρας,
γιατί ακριβός είναι Κασσάνδρα!
Και τότε, τι νόημα έχει να ξέρει η Κασσάνδρα
αφού ποτέ δεν θα προλάβει τον πόλεμο;

Καλύτερα ας μην χάριζες το φιλί σου στον Απόλλωνα
και ας μην γινόσουνα ποτέ σου μια Κασσάνδρα.



Κασσάνδρα η 2η  
(του Σταύρου Ξ. Πέτρου) 

Με τρεμάμενα χέρια γράφω τα λεγόμενα της,
τα μου υπαγορεύει να γράψω.

Η Κασσάνδρα μίλησε.
Ακούσετε λαοί
Ακούσετε
Πόσο να στα φωνάζει;
Πόσο;
Κι όσο δεν θέλεις να τα΄κούσεις
τόσο πιο πολύ τα΄κούς.

Συνέχισε να κάνεις κουφός κοινοποίηση
σαν να μην ήτανε για σένα τα χαπάρια 
σαν να μην κατοικείς και εσύ στην Τρία.

Η Κασσάνδρα μίλησε.
Κι όσο και αν τρέφεις ελπίδες
όσο κι αν της ποτίζεις να μεγαλώσουν
κι αν τους βάζεις λίπασμα να αντρειωθούν
ο χρησμός ελέχθη δια στόματος Κασσάνδρας,
οπόταν…

Καημένη μου Κασσάνδρα.

Εμπρός
Εμπρός καρδιά μου – Αρματώσου


 Λευκωσία, 14 Απριλίου 18΄



Κασσάνδρα η 3η 
(του Σταύρου Ξ. Πέτρου) 

Ένα έλεγε ο άλλος, δέκα καταλάβαινα εγώ.
Και να, νομίζεις έφτασα και πουθενά;

Καημένη μου Κασσάνδρα

Αν δεν μπομουντά η μοίρα σου – Άστο.
Ρώτα.
Ρώτα με, ξέρω!
Μόνο εγώ κι΄ο Θεός
Μάλλον ούτε καν εγώ δεν ξέρω
Μόνο ο Θεός ξέρει τα έπαθα.
Τα έπαθα μόνο ο Θεός τα ψηλαφίζει
Εγώ αδυνατώ – αδυνατώ

Κύριε τα χείλη μου ανοίξεις, και το στόμα μου αναγγελεί την αίνεσιν σου. 

Μην κλαις τα έπαθες, κλάψε τα εν να πάθεις

Εμπρός
Εμπρός καρδιά μου – Αρματώσου


Λεμεσός, 25 Αυγούστου 18΄



*     *     *




ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΤΑΥΡΟΥ Ξ. ΠΕΤΡΟΥ

Ο Σταύρος Ξ. Πέτρου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Λεμεσό. Αρχικά εισήχθη στη Νομική Σχολή Αθηνών, σπουδές ωστόσο που δεν ακολούθησε ποτέ αφού σπούδασε Φιλοσοφία και Κλασική Φιλολογία παράλληλα με το Θεατρικό Εργαστήρι στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, συνεχίζοντας με μεταπτυχιακές σπουδές στην Νεοελληνική Λογοτεχνία. Σήμερα σπουδάζει στην Δραματική Σχολή Βλαδίμηρος Καφκαρίδης. Παρά το νεαρό της ηλικίας του είναι πολυβραβευμένος, τόσο για της ποιητικές όσο και για της εικαστικές του αναζήτησης, για την συνολική προσφορά του στον πολιτισμό τιμήθηκε μάλιστα με το Βραβείο ''Ανδρέα και Μαίρης Λαδόμματου''. Τα πρώτα του ποιήματα δημοσιεύθηκαν σε μαθητικές και φοιτητικές εκδόσεις. Έπειτα εμφανίστηκε και επίσημα στα ελληνικά γράμματα μέσα από περιοδικά λογοτεχνίας, ποιητικά ιστολόγια και ομαδικές ποιητικές ανθολογίες σε Ελλάδα και Κύπρο.




*     *     *


ΑΝ ΘΕΣ ΚΑΙ ΣΥ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΕΙΣ ΣΤΗ ΔΡΑΣΗ: 

ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ

ΚΑΙ ΣΤΗΝ 

ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΧΡΟΝΩΝ 

ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ

ΠΑΤΗΣΕ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μανιφέστο