Συνέντευξη με τον λογοτέχνη Γιάννη Μπερούκα - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ - Περιοδικό Κέφαλος

Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς.


ΝΕΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Παρασκευή 8 Μαρτίου 2019

Συνέντευξη με τον λογοτέχνη Γιάννη Μπερούκα - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ





Ο «ΚΕΦΑΛΟΣ - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς» έχει ξεκινήσει μία νέα δράση με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ» και προσκαλεί όλους τους Λογοτέχνες, Ποιητές και Συγγραφείς να συμμετάσχουν σ' αυτήν (ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ έως 31/3/2019). Σκοπός της εν λόγω δράσης είναι η προβολή μέσω αφιερωμάτων και συνεντεύξεων των σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών, Ποιητών και Συγγραφέων, είτε έχουν εκδώσει κάποιο βιβλίο είτε όχι και η δημιουργία του πρώτου τόμου της «Ηλεκτρονικής Εγκυκλοπαίδειας των Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών», η οποία θα συσταθεί σε μία ανεξάρτητη ιστοσελίδα με τη μορφή ηλεκτρονικών τόμων και την έκδοση δωρεάν e-book. 

Στη σημερινή μας παρουσίαση στα πλαίσια της δράσης: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ», θα σας παρουσιάσουμε τον συγγραφέα και ποιητή, Γιάννη Μπερούκα, ο οποίος συμμετέχει στην «Εγκυκλοπαίδεια Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών» και απάντησε στις ερωτήσεις του Δημοσιογράφου, Λογοτέχνη και Εκδότη του Περιοδικού Κέφαλος, κ. Πλούταρχου Πάστρα, για το λογοτεχνικό του έργο, τα βιβλία και τη λογοτεχνία. 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΕΡΟΥΚΑ


1. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για τη λογοτεχνία, ποιος θα ήταν αυτός;

Δεν είναι εύκολο να απαντηθεί με ένα μονοσήμαντο ορισμό. Με τη στενή του όρου έννοια, λογοτεχνία  είναι η χρήση της γλώσσας με έναν ιδιαίτερο τρόπο που εκφράζεται με το λόγο. Δεν μπορείς όμως να δώσεις μιαν απάντηση που να έχει διαχρονική ισχύ γιατί πολλοί παράμετροι που την ορίζουν συνεχώς εξελίσσονται και αλλάζουν.

2. Τι μπορεί να προσφέρει η λογοτεχνία στο σύγχρονο άνθρωπο;

Η λογοτεχνία ως μίμηση, ως έκφραση μπορεί να προσφέρει πολλά. Προσφέρει γνώση, πνευματική εγρήγορση, σου βελτιώνει τη σκέψη, σε ψυχαγωγεί , σε ηρεμεί διώχνοντας το άγχος και  σε μεταφέρει σε άλλους κόσμους. Η παιδεία και μόνο που παίρνεις αρκεί. 

3. Η ποίηση στις ημέρες μας δεν έχει τη θέση που κατείχε παλαιότερα. Για ποιο λόγο πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως θεωρείτε ότι θα είναι το μέλλον της;

Και σήμερα η ποίηση πιστεύω πως κατέχει σημαίνοντα ρόλο, άλλωστε σήμερα εκδίδονται περισσότερα βιβλία ποίησης και υπάρχουν πολλοί και καλοί ποιητές. Δυστυχώς όμως τα ΜΜΕ δεν δίνουν την απαραίτητη σημασία και δεν την προβάλουν.

4. Και τώρα μία δύσκολη ερώτηση. Τι σημαίνει για σας ποίηση;

Το έχω αναφέρει και πάλι. Ποίηση είναι κάτι πους θες να ψιθυρίσεις μόνο στον εαυτό σου αλλά το φωνάζεις για να τ’ακούσουν κι οι άλλοι.

5. Πότε ξεκινήσατε ν’ ασχολείστε με την τέχνη του λόγου και ποιος ήταν ο λόγος που σας παρότρυνε;

Δε θυμάμαι να σας πω, θυμάμαι μόνο (η μάνα μου, μου το είπε)πως όταν γεννήθηκα της ζήτησα μολύβι και χαρτί και έγραψα το πρώτο μου ποίημα. Αστειεύομαι φυσικά και αναφέρομαι σε κάποιους που ισχυρίζονται πως 7 χρονών έγραψαν την πρώτη τους νουβέλα. Εμένα μικρός μου άρεσε η γειτονιά, το ποδόσφαιρο η διασκέδαση με τους φίλους, φυσιολογικά δηλαδή πράγματα, αργότερα στα πανεπιστημιακά χρόνια άρχισα κάτι να γράφω.  

6. Γιατί γράφετε;

Αυτό δεν το ξέρω ακόμη.

7. Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας; 

Ο κόσμος γύρω σου, η ζωή , ο έρωτας ο θάνατος, ένα βιβλίο που διάβασες , η ιστορία και άλλα πολλά 

8. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;

Η ποίηση με τραβάει περισσότερο

9. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.

Έχω γράψει δυο μυθιστορήματα, τρεις ποιητικές συλλογές και μια συμμετοχή σε ανθολόγιο ποίησης. 

10. Πείτε μας λίγα λόγια για το τελευταίο σας βιβλίο που έχει τίτλο: «Το μωβ των βράχων». 

Ποιητική συλλογή με σημερινά θέματα και όχι μόνο

11. Ποια είναι η αγαπημένη σας ώρα μέσα στην ημέρα που κάθεστε και γράφετε;

Δεν υπάρχει αγαπημένη ώρα, μπορεί να είναι πρωί, απόγευμα, μεσάνυχτα, εξαρτάται.


12.  Πως είναι η ζωή ενός λογοτέχνη στα χρόνια της κρίσης;

Όπως όλων, είναι δύσκολη αλλά υπάρχει αισιοδοξία ότι θα έρθουν καλύτερες μέρες.

13. Πως θα χαρακτηρίζατε τη λογοτεχνική παραγωγή σήμερα;

Εκδίδονται αρκετά βιβλία, αλλά όπως πάντα λίγα ξεχωρίζουν.

14. Ποιο θεωρείτε πως είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός Best Seller;

Δεν το ξέρω και δεν με ενδιαφέρει , η διαφήμιση πάντως παίζει ρόλο


15. Αν έπρεπε να επιλέξετε ανάμεσα στο έντυπο ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο, εσείς ποιο θα επιλέγατε; 

Χωρίς ενδοιασμούς πάντα στη μυρωδιά του έντυπου βιβλίου.

16.  Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;

Δεν είμαι ικανός να δώσω συμβουλές σε κανέναν, απλά μόνο μπορώ να πω, να είναι ο εαυτός του και να αγαπάει αυτό που κάνει. 

17. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;

Οι σταυροφορίες από την σκοπιά των αράβων του Maaluf Amin ,είναι παλιό βιβλίο αλλά είναι ένα αληθινό βιβλίο.

18. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;

Δεν υπάρχουν αγαπημένοι συγγραφείς, μόνο καλά βιβλία υπάρχουν.

19. Ποια είναι τ’ αγαπημένα σας βιβλία;

Τελευταία διαβάζω κυρίως ποίηση, θεωρώ τον Oscar Wilde πρωτοπόρο και ιδιοφυές άτομο

20. Τελευταία ερώτηση. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;

Στο τέλος περίπου του έτους, αν όλα πάνε καλά, γιατί ποτέ δεν ξέρεις,  θα εκδοθεί η τέταρτη ποιητική συλλογή μου.


*     *     *

Λευκές μέρες
(του Γιάννη Μπερούκα) 

Ένα φύλλο έπεσε στο χώμα 
και το καλοκαίρι ξεψύχησε.
Ένα χαμόγελο χάθηκε, αφήνοντας
πίσω του μια κουκκίδα μνήμης
που γέμισε το άδειο δωμάτιο.
Μια γυναίκα χαμογέλασε στη θλίψη
και δολοφόνησε τη ζωή της με λευκές μέρες.
Ένα ταξίδι τελείωσε.
Εξαγοράστηκε με όνειρα η ζωή 
που ωριμάζοντας μεγάλωσε τις αποστάσεις.
Ένα φύλλο έπεσε στο χώμα. 
Στο περίγραμμα μου μεταγγίζω 
τη νοσταλγία σου και καθώς
ανιχνεύω βαθιά την ψυχή μου
κάθε φορά που θυμάμαι
σε βρίσκω μπροστά μου.
Ανώφελη η αναμονή και η νύχτα
με γεύση πικρής σοκολάτας.
Ένα φύλλο έπεσε στο χώμα. 
Ποιος νοιάστηκε.



Στη σκόνη του χρόνου
(του Γιάννη Μπερούκα) 

Έζησα την τυφλή παρακμή της δολιότητας
παραμιλώντας με τα συναισθήματα μου.
Την προσπέρασα με χαμηλωμένο βλέμμα
κρατώντας πάντα τους εφιάλτες μακριά.
Όμως ο ουρανός 
κατέβηκε πολύ χαμηλά
κι η οροφή του
ακόμα στάζει μέσα στη σκέψη
παραποιημένα κομμάτια ιστορίας.
Ακούω το ποτάμι που θεριεύει και πάλι.
Πόρνη η ιστορία, 
κρυμμένη στη σκόνη του χρόνου
διαχειρίζεται όπως θέλει 
τα απόβλητα της.
Κρατάει όμως επιμελώς τα προσχήματα.
Και σήμερα ,ντυμένη νοσταλγία
χαμογελάει μέσα από τη μάσκα της 
καθώς το τοπίο γύρω της στάζει ερείπια.




Η Μαρία
(του Γιάννη Μπερούκα) 

Όσα αγάπησε χάθηκαν στο φως,
άφησε μόνο τα όνειρα της διαθήκη 
και μνήμες που κουράστηκαν 
και σκόρπισαν σε κάποιο μύθο.

Οι φλέβες στέρεψαν 
ξερνώντας σάπιες ηθικές
και τα κύματα αποκοιμήθηκαν
ασάλευτα στο νεκρό κορμί της.
Έριξαν τις τύψεις στη θάλασσα 
αλλά αυτές περπάτησαν στο βυθό
και ξαναβγήκαν στη στεριά.  

Η Μαρία σκυφτή στο διάδρομο, 
μέρες περίμενε 
ξεφυλλίζοντας το περιοδικό της ζωής της
βλέποντας τις ώρες να κυλάνε 
και να χάνονται μέσα στα κύματα.

Η πίκρα της άφησε ένα φιλί στο πρόσωπο
κι έναν άδηλο πόνο στην ψυχή
όταν άφησε την καρδιά της  
να κολυμπήσει μονάχη στο πέλαγος.
Η ζωή της ακόμα ταξιδεύει.


*     *     *



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΕΡΟΥΚΑ

Ο Γιάννης Μπερούκας γεννήθηκε στο Αίγιο
τον Νοέμβριο του 1952. Σπούδασε οικονομικά 
στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
και εργάζεται ως οικονομολόγος 
στον ιδιωτικό τομέα.
Ασχολείται με τον πεζογραφικό και ποιητικό λόγο.
Μέχρι σήμερα έχει εκδώσει δυο μυθιστορήματα
τρεις ποιητικές συλλογές και έχει μια συμμετοχή 
σε ανθολόγιο ποίησης.
Ποιήματα του έχουν δημοσιευτεί σε διάφορα
λογοτεχνικά περιοδικά και μερικά από αυτά
έχουν μελοποιηθεί από γνωστούς καλλιτέχνες.
Είναι παντρεμένος και πατέρας  δυο παιδιών.
                                
Έργα του ιδίου

Μοίρα γραμμένη, Εκδόσεις Ιωλκός 2015, μυθιστόρημα
Βένετο, Εκδόσεις Όστρια 2016, ποιήματα
Ανθολόγιο ποίησης, Εκδόσεις Όστρια 2016, συμμετοχή
Aksana, Εκδόσεις Όστρια 2017, μυθιστόρημα
Νύχτας απόσπασμα, Εκδόσεις οδός Πανός 2017, ποιήματα
Το μωβ των βράχων, Εκδόσεις οδός Πανός 2018, ποιήματα 





*     *     *


ΑΝ ΘΕΣ ΚΑΙ ΣΥ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΕΙΣ ΣΤΗ ΔΡΑΣΗ: 

ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ

ΚΑΙ ΣΤΗΝ 

ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΧΡΟΝΩΝ 

ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ

ΠΑΤΗΣΕ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μανιφέστο