Συνέντευξη με τη λογοτέχνιδα Καρίνα Βέρδη - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ - Περιοδικό Κέφαλος

Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς.


ΝΕΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Τετάρτη 6 Μαρτίου 2019

Συνέντευξη με τη λογοτέχνιδα Καρίνα Βέρδη - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ



Ο «ΚΕΦΑΛΟΣ - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς» έχει ξεκινήσει μία νέα δράση με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ» και προσκαλεί όλους τους Λογοτέχνες, Ποιητές και Συγγραφείς να συμμετάσχουν σ' αυτήν (ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ έως 31/3/2019). Σκοπός της εν λόγω δράσης είναι η προβολή μέσω αφιερωμάτων και συνεντεύξεων των σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών, Ποιητών και Συγγραφέων, είτε έχουν εκδώσει κάποιο βιβλίο είτε όχι και η δημιουργία του πρώτου τόμου της «Ηλεκτρονικής Εγκυκλοπαίδειας των Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών», η οποία θα συσταθεί σε μία ανεξάρτητη ιστοσελίδα με τη μορφή ηλεκτρονικών τόμων και την έκδοση δωρεάν e-book. 
Στη σημερινή μας παρουσίαση στα πλαίσια της δράσης: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ», θα σας παρουσιάσουμε τη Λογοτέχνιδα, Καρίνα Βέρδη, η οποία συμμετέχει στην «Εγκυκλοπαίδεια Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών» και απάντησε στις ερωτήσεις του Δημοσιογράφου, Λογοτέχνη και Εκδότη του Περιοδικού Κέφαλος, κ. Πλούταρχου Πάστρα, για το λογοτεχνικό της έργο, τα βιβλία και τη λογοτεχνία.


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΡΙΝΑ ΒΕΡΔΗ

1. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για τη λογοτεχνία, ποιος θα ήταν αυτός;

Λογοτεχνία είναι αυτό που μπορεί να περιγράψει με τον πληρέστερο δυνατό τρόπο το σημείο που συναντιέται το «είναι» με το «φαίνεσθε» των πραγμάτων.

2. Τι μπορεί να προσφέρει η λογοτεχνία στο σύγχρονο άνθρωπο;

Γνώση, συνειδητοποίηση, ενσυναίσθηση, ελευθερία και ψυχικό καθαρμό.

3. Η ποίηση στις ημέρες μας δεν έχει τη θέση που κατείχε παλαιότερα. Για ποιο λόγο πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως θεωρείτε ότι θα είναι το μέλλον της;

Η ποίηση είναι υψηλή τέχνη και ως εκ τούτου χρειάζεται κάποια παιδεία και καλλιέργεια για να αποκαλύψει τις χαρές της. Με την υπερβολική πληροφόρηση προσπερνάμε χωρίς να εμβαθύνουμε στα νοήματα, θεωρώντας τα δεδομένα. Το μέλλον είναι κάτι που συνδιαμορφώνουμε, αν λοιπόν μελετούμε προσεκτικά ποίηση, θα γίνουμε καλύτεροι αναγνώστες και φυσικά δημιουργοί.

4. Και τώρα μία δύσκολη ερώτηση. Τι σημαίνει για σας ποίηση;

Ποίηση είναι το ύψιστο, το ανώτατο λογοτέχνημα, που προκαλεί συγκίνηση και ορισμένες φορές δημιουργεί ένα είδος φιλοσοφικού συστήματος, έναν τρόπο να βλέπουμε τον κόσμο με οξυδέρκεια, χωρίς να καταφεύγουμε σε συμβατικές ευκολίες που εξυπηρετούν την καθημερινότητα ή τις δεδομένες συνθήκες.

5. Πότε ξεκινήσατε ν’ ασχολείστε με την τέχνη του λόγου και ποιος ήταν ο λόγος που σας παρότρυνε;

Ξεκίνησα περίπου στην Πέμπτη δημοτικού, στην Έκτη είχα γράψει ήδη το πρώτο μου διήγημα. Έγραφα τραγούδια ως τα 14 και μετά ελεύθερη ποίηση.

6. Γιατί γράφετε;

Αισθάνομαι την ανάγκη να μετατρέψω σε λόγο τις εντυπώσεις μου, τις σκέψεις μου, να δημιουργήσω νέα δεδομένα και να αποτυπώσω ό,τι βλέπω, γράφω γιατί δεν μπορώ να κάνω αλλιώς.

7. Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας; 

Μπορεί να είναι τα πάντα. Μια εικόνα, μια λέξη, ένα στιγμιότυπο, κάτι που άκουσα στις ειδήσεις, η εσωτερική μου ζωή που πορεύεται μόνη της, ακολουθώντας τους δικούς της μετασχηματισμούς.

8. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;

Ασχολούμαι με την ποίηση, το διήγημα μικρής και μεγαλύτερης φόρμας και τη στιχουργική. Τελευταία μου αρέσουν και οι θεατρικοί μονόλογοι.

9. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.

Έχω εκδώσει μια προσωπική συλλογή ποιημάτων ελεύθερου στίχου, το ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΒΥΣΣΙΝΙ και μια συλλογή με χαικού, το ΑΙΡΕΤΙΚΟ ΓΕΡΑΚΙ. Επίσης έχω έτοιμη μια συλλογή διηγημάτων με τον τίτλο ΟΜΑΡΟΣΑ, για την οποία συνομιλώ αυτόν τον καιρό με κάποιο εκδοτικό οίκο. Ωστόσο έχω συμμετάσχει σε συλλογικές εκδόσεις ποίησης και διηγημάτων, αλλά έχω δημιουργήσει και δύο δικές μου ανθολογίες διηγήματος, τις ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ και τις ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ, οι οποίες έχουν εκδοθεί από τις εκδόσεις Κύμα.

10Πείτε μας λίγα λόγια για το τελευταίο σας βιβλίο που έχει τίτλο: «ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΒΥΣΣΙΝΙ». 

Το βιβλίο αυτό περιλαμβάνει ελεύθερη ποίηση, υπαρξιακή, ερωτική, ποίηση κάπως ταξιδιωτική, ποίηση του φανταστικού. Αποτελείται από 29 ποιήματα χωρίς ρίμα και ένα έμμετρο, τη «Φαβέλα» που έχει μελοποιηθεί.

11. Ποια είναι η αγαπημένη σας ώρα μέσα στην ημέρα που κάθεστε και γράφετε;

Όλες οι ώρες μου αρέσουν όταν πρόκειται για γράψιμο, αλλά περισσότερο το πρωί.

12. Αν έπρεπε να επιλέξετε ανάμεσα στο έντυπο ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο, εσείς ποιο θα επιλέγατε; 

Μου αρέσει και το ηλεκτρονικό, αλλά θα επέλεγα το έντυπο, γιατί δεν απαιτείται το ενδιάμεσο της τεχνολογίας. Εννοώ απλώς το ανοίγεις και διαβάζεις, δεν χρειάζεσαι συσκευή, φόρτιση κλπ. Επίσης ως μοναχοπαίδι, η φυσική παρουσία των βιβλίων μου έκανε συντροφιά, σαν να ήταν ένσαρκοι φίλοι μου.

13.  Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;

Να διαβάζει πολύ, να κάνει ασκήσεις, να δουλεύει πολύ τους ήρωες και αυτά που θέλει να πει, να διορθώνει και να επιμελείται τα κείμενά του.

14. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;

Τον «επαγγελματικό προσανατολισμό» του Ιωάννη Πανουτσόπουλου, ποιήματα.

15. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;

Ραμπιτρανάθ Ταγκόρ, Ουίλιαμ Μπλέικ, Ίταλο Καλβίνο, Ντοστογιέφσκι, Παπαδιαμάντης, Σεφέρης, Εμπειρίκος,  Μίλαν Κούντερα, Βιρτζίνια Γουλφ, Ρέιμοντ Κάρβερ, Μαργκερίτ Ντυράς, Χρήστος Βακαλόπουλος, Θεόδωρος Ντόρρος.

16. Ποια είναι τ’ αγαπημένα σας βιβλία;

Ο ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΣ του Ελία Καζάν, η ΣΗΜΕΡΟΝ ΩΣ ΑΥΡΙΟΝ ΚΑΙ ΩΣ ΧΤΕΣ του Εμπειρίκου, Η ΦΟΝΙΣΣΑ του Παπαδιαμάντη, ΝΈΕΣ ΑΘΗΝΑΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ του Χρήστου Βακαλόπουλου, Στον Φάρο, Βιρτζίνια Γουλφ.

17. Τελευταία ερώτηση. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;

Θέλω να γράψω ποίηση του Φανταστικού και να ασχοληθώ με τον θεατρικό μονόλογο, που έχω μια τάση τέτοια αυτό το διάστημα. Παράλληλα συνεχίζονται οι παρουσιάσεις των βιβλίων μου.


                                *     *     *

ΑΠΕΥΘΥΝΣΗ
(έργο της Καρίνας Βέρδη) 

Μια κακιά ώρα χάλασε τις θωριές των ανέμων
Όλα τα δροσερά γλαστράκια της υπομονής μαράθηκαν
Κάτω απ’το βουνό της αποκάλυψης 
Όταν είπες πια δεν θες!
Δεν με θες
Να καίω τα μεσημέρια στην κουπαστή..
Τα  ξερά λοφάκια έμεναν πάντα έφηβα
Δεν άκουγαν το ορατόριο της Χαλκιδικής
Τα μικρά αγόρια στο εστιατόριο
Λυπόντουσαν τα κυδώνια που αποστράγγιζες με τη γλώσσα σου
Κι εγώ σε κοιτούσα με σαγήνη
Μέχρι που μ’ έδιωξες απ΄τη βάρκα εκείνο το πρωί
Σταγονίδες πήδηξαν πάνω απ΄τους ώμους σου καθώς ξεμάκραινες
Αλλά μετά κατάλαβα ότι δεν το εννοούσες
Γιατί σ’ έπιασα να με ξανακοιτάζεις έτσι.




Φαβέλα
(έργο της Καρίνας Βέρδη) 

Της άνοιξης τα γιορτινά 
Μέσα στης φτώχειας τα στενά μαραίνονται.
Πικρά λαθραία πρωινά
Τρυπώνουν
και τους στεναγμούς λυμαίνονται.
Της νιότης τους το άγιο φως 
Το έκλεψε τόπος κακός και άνθρωποι..
Με κούρσες
νύχτας καθεστώς
Ληστεύουν όνειρα ζωής σε άλλη γη.
Τους νίκησαν θολά πιοτά
Καμιά πατρίδα γιατρειά δεν βρέθηκε.
Το γέλιο μόνο μιαν αυγή
Χωρίς ταυτότητα εκεί αφέθηκε.


ΝΟΝΑ
(έργο της Καρίνας Βέρδη) 

Η κούκλα νονά μου πήγε στο παράθυρο του μπάνιου και κοίταξε από ψηλά τον τάφο μου από πέτρες. Τα στήθη της πάλλονταν θαλερά να θρέψουν έρωτες κι ενδεχομένως παιδιά.
Δεν έκλαιγε εύκολα η νονά μου για άντρες. Εγώ της είχα κλέψει την καρδιά. Είχα φωλιάσει μέσα της και μπλέχτηκα στην ψυχή της τόσο, που όταν έφυγα, αυτή δεν μπορούσε να με ξεκολλήσει. Εγώ έχασα τη ζωή μου και αυτή δεν ήταν πια νονά.
Πίσω, τα βουνά ροδί, στα χρώματα της δύσης και οι λάμπες του δρόμου ψιλόλιγνες της θύμιζαν ένα ταξίδι που είχε κάνει κάποτε, αμερικανιά, on the road, μα στο τέλος ράγισε ο έρωτας  από ματαιωμένες προσδοκίες.
  Όλα αυτά ήταν πολύ μακρινά και διάφορες επιτυχίες φύτρωσαν σαν λουλούδια και άνθισαν τόσο που ποτέ δεν ήθελε να ξαναζούσε εκείνες τις στιγμές και που περίτρανα η ζωή, έδειξε σε πείσμα των απαισιόδοξων, ότι άλλα θα έρθουν και θα ναι καλύτερα, εκτός απ’το να χρονίσω και να ψηλώσω κι άλλο.
Το σαπούνι το ξαναβρήκε στη θέση που το άφησε, απ’το περσυνό καλοκαίρι που είχε να έρθει, αν εξαιρέσεις το ότι παραβρέθηκε στην ταφή μου το χειμώνα, σαν παράταιρη απόλαυση. 
Ούτε η μάνα μου τόση στεναχώρια. 
Ακίνητη στέκεται  η νονά μου με τη λυπημένη ομορφιά της.
Κόλλησε στο ότι δεν παίζουμε παιχνίδια στη βρύση και η βεράντα είναι μουγκή από γαυγίσματα.
Δεν ξέρει ότι τη βλέπω όσο με σκέφτεται. Ότι έρχομαι αστραπιαία απ’τον τόπο μου με τον αέρα και είμαι κοντά της.
΄Αντε νονά ξεκόλλα. Σε κάποια χρόνια αργότερα θα πετάμε παρέα, μην κοιτάς άλλο τη βρύση…


(Στον Ηρακλή…)


*     *     *




ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΑΡΙΝΑΣ ΒΕΡΔΗ


Γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε σκηνοθεσία κινηματογράφου στην σχολή Λυκούργου Σταυράκου και Ευρωπαϊκό Πολιτισμό στο Ε.Α.Π.
Έχει παρακολουθήσει μαθήματα δημιουργικής γραφής, σεναρίου και πολιτιστικής διαχείρισης. Εργάζεται ως αρθρογράφος, επιμελήτρια εκδόσεων, ραδιοφωνική παραγωγός και στιχουργός, ενώ διοργανώνει κατά καιρούς παρουσιάσεις βιβλίων με μουσική σύμπραξη καλλιτεχνών.
Συμμετέχει σε ποιητικές performances, μικρού μήκους ταινίες,video poetry. Έχει εκδώσει δύο ποιητικές συλλογές και έχει βραβευτεί σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς. Είναι μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών και άλλων πολιτιστικών συλλόγων. Διατηρεί το blog lexolis.

ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ
ΑΙΡΕΤΙΚΟ ΓΕΡΑΚΙ, χαικού, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΟΣΤΡΙΑ
ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΒΙΣΣΥΝΙ, Ποίηση, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΟΣΤΡΙΑ
ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΥΜΑ(ανθολόγος-επιμελήτρια)
ΧΡΩΜΑΤΑ ΨΥΧΗΣ( συλλογικό) ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΟΣΤΡΙΑ
ΣΥΝΟΜΙΛΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΒΑΦΗ( συλλογικό) ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΟΣΤΡΙΑ
ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΡΩΤΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ, τ.Α΄ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΥΜΑ
Πρόλογος στο ΚΟΓΧΕΣ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΠΤΑΛΟΦΟΣ.
ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΤΡΥΦΕΡΟΤΗΤΑ(συλλογικό) Έκδοση του Φιλοζωικού συλλόγου Λαμίας.
ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ, ανθολόγηση-επιμέλεια διηγημάτων, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΥΜΑ
ΟΜΑΡΟΣΑ, διηγήματα( υπό έκδοση)







*     *     *


ΑΝ ΘΕΣ ΚΑΙ ΣΥ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΕΙΣ ΣΤΗ ΔΡΑΣΗ: 

ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ

ΚΑΙ ΣΤΗΝ 

ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΧΡΟΝΩΝ 

ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ

ΠΑΤΗΣΕ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μανιφέστο