Ο «ΚΕΦΑΛΟΣ - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς» έχει ξεκινήσει μία νέα δράση με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ» και προσκαλεί όλους τους Λογοτέχνες, Ποιητές και Συγγραφείς να συμμετάσχουν σ' αυτήν (ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ). Σκοπός της εν λόγω δράσης είναι η προβολή μέσω αφιερωμάτων και συνεντεύξεων των σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών, Ποιητών και Συγγραφέων, είτε έχουν εκδώσει κάποιο βιβλίο είτε όχι και η δημιουργία του πρώτου τόμου της «Ηλεκτρονικής Εγκυκλοπαίδειας των Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών», η οποία θα συσταθεί σε μία ανεξάρτητη ιστοσελίδα με τη μορφή ηλεκτρονικών τόμων και την έκδοση δωρεάν e-book.
Στη σημερινή μας παρουσίαση στα πλαίσια της δράσης: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ», θα σας παρουσιάσουμε τη Λογοτέχνιδα, Στέλλα Ζωγράφου, η οποία συμμετέχει στην «Εγκυκλοπαίδεια Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών» και απάντησε στις ερωτήσεις του Δημοσιογράφου, Λογοτέχνη και Εκδότη του Περιοδικού Κέφαλος, κ. Πλούταρχου Πάστρα, για το λογοτεχνικό της έργο, τα βιβλία και τη λογοτεχνία.
ΑΠΟΣΤΑΣΙΑ
(της Στέλλας Ζωγράφου)
Δεν είμαι άγγελος εγώ
μα δυο φτερά καμένα
σε φλόγα ανυπακοής
σε θρήνο των κριμάτων.
Της ενοχής υπόλογη
κράμα αποστασίας.
Πλήθος οι αστοχίες μου
στον υπερθετικό τους.
Σ' ένα κρεσέντο ηθικής
πλήρους λιποταξίας
παραδομένη τραγικά
στ' άντρα της χαιροσύνης.
ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ
(της Στέλλας Ζωγράφου)
Εμείς είμαστε παιδιά της μουσικής και του φωτός.
Ενίοτε, γινόμαστε Κυρηναίοι, κουβαλώντας αιματοβαμμένους σταυρούς
και αφουγκραζόμενοι εξασθενημένες ανάσες κακούργων.
Μέσα από Πραιτώρια και Γολγοθάδες δίνουμε άφεση αμαρτιών σε ληστές και Ιούδες.
Συνοδοιπόροι στον έρωτα του Πάρη,
κραυγή στα δάκρυα της Ελένης.
Γονυπετείς ικέτες εν τω μέσω ναών για τα καταδυναστευόμενα δίκαιά μας.
Κραυγές από παιδομαζώματα.
Θρηνοτράγουδα πάνω σε νεκροκρέβατα ηρώων.
Ιαχές στους παιάνες της νίκης.
Αχθοφόροι διαμαντοσμιλεμένου σεντουκιού βαριάς πολιτιστικής κληρονομιάς.
Στεναγμοί στο μοιρολόι του Παλαιολόγου.
Στάχτη στα αποκαϊδια της Σμύρνης.
Κάτω από το κατατρεγμένο μας γονίδιο γονατίζει η υφήλιος.
Λένε ότι οι ποιητές έχουν δικό τους κόσμο
και πως συχναγκαλιάζουνε την έννοια του ''ποτέ''.
Πως το ζητούμενο γι' αυτούς δεν έχει αρχή και τέλος,
όσο για το ποθούμενο είν' άπιαστο συχνά.
Σκέφτονται για τους ποιητές στη γη πως δεν πατάνε
τους βλέπουνε στα σύννεφα να κρυφοσεργιανούν,
να σκέφτονται αλλιώτικα και να λοξοκοιτάνε
σ' εκείνα που δεν μπόρεσαν ποτέ αυτοί να δουν.
* * *
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ ΣΤΕΛΛΑ ΖΩΓΡΑΦΟΥ
1. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για τη λογοτεχνία, ποιος θα ήταν αυτός;
Λογοτεχνία είναι η τέχνη του λόγου, μέσα από την οποία δύναται κανείς να εκφράσει ιδέες, σκέψεις, συναισθήματα, στάσεις ζωής. (Δίχως ο συγκεκριμένος ορισμός -βέβαια- να είναι ολοκληρωμένος, αφού η λογοτεχνία διακρίνεται από μια πολυπλοκότητα.)
2. Τι μπορεί να προσφέρει η λογοτεχνία στο σύγχρονο άνθρωπο;
Η λογοτεχνία αποτελεί μια ευχάριστη απόδραση του ανθρώπου από την καθημερινότητα, ενώ του δίνει τη δυνατότητα να καλλιεργήσει την ψυχή του και -γιατί όχι- να φέρει στο φως δικές του λογοτεχνικές ικανότητες. Επιπροσθέτως τον φέρνει σε επαφή με διάφορους πολιτισμούς (όταν ασχολείται και με την ανάγνωση της ξένης λογοτεχνίας) και τον βοηθά να σκεφτεί, να αναθεωρήσει κάποιες σταθερές μέχρι πρότινος θέσεις του, να συμφωνήσει ή να διαφωνήσει με τον ποιητή ή το συγγραφέα. Από την άποψη αυτή η λογοτεχνία μπορεί να θεωρηθεί ως μια μεγάλη ''πρόκληση''.
3. Η ποίηση στις ημέρες μας δεν έχει τη θέση που κατείχε παλαιότερα. Για ποιο λόγο πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως θεωρείτε ότι θα είναι το μέλλον της;
Ο σύγχρονος άνθρωπος στρέφει περισσότερο το ενδιαφέρον του προς την ύλη, παραμερίζοντας το μέγα παράγοντα ''ψυχή''. Ως εκ τούτου, βάζει τον ποιητικό λόγο στο περιθώριο. Αναλώνεται στο τρέξιμο για να προλάβει την τεχνολογία, ενώ η ποίηση θεωρείται (αδίκως) ασχολία για τους ρομαντικούς, τους αιθεροβάμονες και τους ''φευγάτους''.
Βιώνουμε μια σκληρή εποχή από πολλές απόψεις, κατά την οποία η έκφραση των συναισθημάτων θεωρείται ανοησία και χάσιμο χρόνου από κάποιους.
Δε θέλω να γίνομαι ''Κασσάνδρα'', προαναγγέλοντας ένα ζοφερό μέλλον του ποιητικού λόγου, αφού είμαι φύσει και θέσει αισιόδοξη.
Χρειάζεται να δοθεί περισσότερη βαρύτητα στη σωστή διδασκαλία της ποίησης στα σχολεία και θα αποτελέσει ευχής έργο κάποτε να ξεκινήσουν να τη διδάσκουν ποιητές. Τοιουτοτρόπως θα καλλιεργηθούν και οι ψυχές των παιδιών.
Βιώνουμε μια σκληρή εποχή από πολλές απόψεις, κατά την οποία η έκφραση των συναισθημάτων θεωρείται ανοησία και χάσιμο χρόνου από κάποιους.
Δε θέλω να γίνομαι ''Κασσάνδρα'', προαναγγέλοντας ένα ζοφερό μέλλον του ποιητικού λόγου, αφού είμαι φύσει και θέσει αισιόδοξη.
Χρειάζεται να δοθεί περισσότερη βαρύτητα στη σωστή διδασκαλία της ποίησης στα σχολεία και θα αποτελέσει ευχής έργο κάποτε να ξεκινήσουν να τη διδάσκουν ποιητές. Τοιουτοτρόπως θα καλλιεργηθούν και οι ψυχές των παιδιών.
4. Και τώρα μία δύσκολη ερώτηση. Τι σημαίνει για σας ποίηση;
Τι σημαίνει ποίηση... Δεν υπάρχει για μένα πιο βατή ερώτηση και πιο ευκολοαπάντητη. Θα μπορούσα να σας εκθέσω παραγράφους ολόκληρες για τη σημασία της ποίησης.
Αβίαστα θα σας πω ότι ποιητής είναι εκείνος που αντιπαλεύει με τις αντάρες της ψυχής. Άρα η ποίηση είναι λύτρωση. Κάθε φορά που τελειώνει ένα ποιητικό έργο, ο ποιητής περνά στην ''αντίπερα όχθη''. Εκείνη που πριν ούτε που φανταζόταν ότι υπάρχει. Η ποίηση είναι οδύνη και εξαγνισμός. Ενοχή και απενοχοποίηση. Θρήνος και πανηγύρι. Απόρριψη και αποδοχή...
Αβίαστα θα σας πω ότι ποιητής είναι εκείνος που αντιπαλεύει με τις αντάρες της ψυχής. Άρα η ποίηση είναι λύτρωση. Κάθε φορά που τελειώνει ένα ποιητικό έργο, ο ποιητής περνά στην ''αντίπερα όχθη''. Εκείνη που πριν ούτε που φανταζόταν ότι υπάρχει. Η ποίηση είναι οδύνη και εξαγνισμός. Ενοχή και απενοχοποίηση. Θρήνος και πανηγύρι. Απόρριψη και αποδοχή...
5. Πότε ξεκινήσατε ν’ ασχολείστε με την τέχνη του λόγου και ποιος ήταν ο λόγος που σας παρότρυνε;
Από τα παιδικά μου χρόνια ξεκίνησα να ασχολούμαι με την τέχνη του λόγου. Στα οχτώ μου έγραψα το πρώτο ποίημα με τίτλο ''Η κυρά της Ρω''.
Πάντα διακατεχόμουν από έντονες κοινωνικές, φιλοσοφικές και πατριωτικές ανησυχίες. Έπρεπε-λοιπόν- αυτά να βγουν στο χαρτί, δραπετεύοντας απ' την ψυχή.
Πάντα διακατεχόμουν από έντονες κοινωνικές, φιλοσοφικές και πατριωτικές ανησυχίες. Έπρεπε-λοιπόν- αυτά να βγουν στο χαρτί, δραπετεύοντας απ' την ψυχή.
6. Γιατί γράφετε;
Γράφω επιθυμώντας να επικοινωνήσω σκέψεις και προβληματισμούς, ιδέες και συναισθήματα. Γράφω, καθότι κλειστή ως χαρακτήρας, δε μιλώ πολύ. Γράφω για να φανερώσω τον εσώτερο κόσμο μου. Είναι ψυχοθεραπεία η γραφή.
7. Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας;
Η έμπνευσή μου ενδέχεται να πηγάσει από δυνατό εξωτερικό ερέθισμα. Από μια εικόνα, από μια μουσική σύνθεση, από μια ιστορία που θα μου διηγηθεί κάποιος, από ένα πρόσωπο, από μια κακή ή καλή μου στιγμή. Γράφω στα ''πάνω'' μου, γράφω και στα ''κάτω'' μου.
Εντούτοις, είναι λανθασμένη η εντύπωση που δημιουργείται σε κάποιους, ότι δηλαδή ο δημιουργός γράφει πάντα σύμφωνα με προσωπικά του βιώματα. Ο καλλιτέχνης ενδέχεται να γράψει ένα ερωτικό αριστούργημα, σε χρονική περίοδο που δεν είναι ερωτευμένος, ή ένα ποίημα με ευχάριστο περιεχόμενο σε διάστημα που είναι πονεμένος.
Ο ποιητής, ο στιχουργός, ο λογοτέχνης γενικά, πρέπει να δύναται ν' αποτυπώνει στο χαρτί σκέψεις και συναισθήματα κι άλλων ατόμων, εκτός από τα δικά του, αφού δεν πορεύεται μόνος, μα με πολύ κόσμο αντάμα.
Εντούτοις, είναι λανθασμένη η εντύπωση που δημιουργείται σε κάποιους, ότι δηλαδή ο δημιουργός γράφει πάντα σύμφωνα με προσωπικά του βιώματα. Ο καλλιτέχνης ενδέχεται να γράψει ένα ερωτικό αριστούργημα, σε χρονική περίοδο που δεν είναι ερωτευμένος, ή ένα ποίημα με ευχάριστο περιεχόμενο σε διάστημα που είναι πονεμένος.
Ο ποιητής, ο στιχουργός, ο λογοτέχνης γενικά, πρέπει να δύναται ν' αποτυπώνει στο χαρτί σκέψεις και συναισθήματα κι άλλων ατόμων, εκτός από τα δικά του, αφού δεν πορεύεται μόνος, μα με πολύ κόσμο αντάμα.
8. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;
Περισσότερο ασχολούμαι με την ποίηση, αλλά και με τον πεζό λόγο, με άρθρα και αυτοτελή μικρά διηγήματα ενίοτε. Το πρώτο μου βιβλίο -άλλωστε- είναι ένα κοινωνικού περιεχομένου έργο.
9. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.
Το λογοτεχνικό μου έργο περιλαμβάνει ένα βιβλίο κοινωνικοθρησκευτικού περιεχομένου με τίτλο ''Προβληματισμοί και διαπιστώσεις''.
Το επόμενο έργο αφορά σε μια ποιητική συλλογή που φέρει τον τίτλο ''ΠΟΙΗΤΙΚΑ στροβιλίσματα''.
Το επόμενο έργο αφορά σε μια ποιητική συλλογή που φέρει τον τίτλο ''ΠΟΙΗΤΙΚΑ στροβιλίσματα''.
10. Πείτε μας λίγα λόγια για το τελευταίο σας βιβλίο που έχει τίτλο: «ΠΟΙΗΤΙΚΑ στροβιλίσματα».
Το συγκεκριμένο έργο περιέχει ποιήματα κοινωνικοπολιτικού ενδιαφέροντος, ψυχογραφικού περιεχομένου, αναφορές στο ψυχικό σθένος, στη δίψα για ζωή, στον ανθρώπινο αέναο αγώνα για επιβίωση, στον ηρωισμό και στην ελπίδα.
11. Ποια είναι η αγαπημένη σας ώρα μέσα στην ημέρα που κάθεστε και γράφετε;
Δεν υπάρχει συγκεκριμένη ώρα μέσα στην ημέρα, κατά την οποία προτιμώ να γράφω. Η Μούσα της ποίησης είναι απρόσκλητη επισκέπτρια. Ενδέχεται να χτυπήσει την πόρτα της έμπνευσης ακόμα και κατά τη διάρκεια της νύχτας, τότε που το σώμα αναπαύεται, το δε πνεύμα -όμως- ποτέ δε σταματά τις αναζητήσεις. Αν τη στιγμή που έρθει μια σκέψη την αγνοήσω, με αγνοεί κι εκείνη. Με εγκαταλείπει ανεπιστρεπτί κι αν δεν τη σημειώσω, έχει κάνει φτερά μέσα στα επόμενα λεπτά της ώρας.
12. Πως είναι η ζωή ενός λογοτέχνη στα χρόνια της κρίσης;
Η ζωή ενός λογοτέχνη -αμιγώς λογοτέχνη όμως- είναι περίεργη στα χρόνια της κρίσης. Εάν δεν έχει πόρους, δυσκολεύεται να κυκλοφορήσει τη δουλειά του. Ο κόσμος σήμερα δεν αγοράζει βιβλία. Αφού το αγοραστικό κοινό έχει μειωθεί, ο λογοτέχνης γνωρίζει πως θα πορευτεί μοναχικά και δύσκολα. Η οικονομική δυσπραγία δυσχεραίνει την ποιοτική έκβαση της δουλειάς του. Επιπλέον ο λογοτέχνης -ποιητής- που γράφει συνειδητά πρωτίστως για το κέφι του, συνήθως έχει κάκιστη σχέση με το χρήμα, αφού ο ίδιος είναι επιδεικτικά αφιλοχρήματος και σταθερά φιλότεχνος.
13. Πως θα χαρακτηρίζατε τη λογοτεχνική παραγωγή σήμερα;
Η λογοτεχνική παραγωγή στις μέρες μας έχει πολλά προβλήματα. Δεν είναι τυχαίο ότι γίνεται λόγος για ''λογοτεχνία της κρίσης''. Διανύουμε μια εποχή δύσκολη για τις εκδόσεις στο χώρο των ανθρωπιστικών επιστημών.
Το γεγονός πως ξεπηδούν μέσα στα δύσκολα αυτά χρόνια όλο και περισσότεροι νέοι λογοτέχνες, καταδεικνύει το ισχυρό πνεύμα αντίστασης ενάντια στο οποιοδήποτε κατεστημένο.
14. Ποιο θεωρείτε πως είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός Best Seller;
Το Best Seller που έχει το χαρακτήρα μυθιστορήματος ή βιογραφίας, αποτελεί την εύκολη ανάγνωση για τον αναγνώστη. Ποιος θα ενδιαφερθεί να διαβάσει ένα φιλοσοφικό ή ένα επιστημονικό βιβλίο; Ελάχιστοι θα θελήσουν να εντρυφήσουν, για το λόγο ότι χρειάζεται να χρησιμοποιούν και τη σκέψη τους διαβάζοντας. Αυτό οι Έλληνες το βαριούνται. Θέλουν το εύκολο. Το αβασάνιστο.
Οι καλές και προσεγμένες δουλειές θεωρώ πως αδικούνται.
Η λογοτεχνική παραγωγή στις μέρες μας έχει πολλά προβλήματα. Δεν είναι τυχαίο ότι γίνεται λόγος για ''λογοτεχνία της κρίσης''. Διανύουμε μια εποχή δύσκολη για τις εκδόσεις στο χώρο των ανθρωπιστικών επιστημών.
Το γεγονός πως ξεπηδούν μέσα στα δύσκολα αυτά χρόνια όλο και περισσότεροι νέοι λογοτέχνες, καταδεικνύει το ισχυρό πνεύμα αντίστασης ενάντια στο οποιοδήποτε κατεστημένο.
Το Best Seller που έχει το χαρακτήρα μυθιστορήματος ή βιογραφίας, αποτελεί την εύκολη ανάγνωση για τον αναγνώστη. Ποιος θα ενδιαφερθεί να διαβάσει ένα φιλοσοφικό ή ένα επιστημονικό βιβλίο; Ελάχιστοι θα θελήσουν να εντρυφήσουν, για το λόγο ότι χρειάζεται να χρησιμοποιούν και τη σκέψη τους διαβάζοντας. Αυτό οι Έλληνες το βαριούνται. Θέλουν το εύκολο. Το αβασάνιστο.
Οι καλές και προσεγμένες δουλειές θεωρώ πως αδικούνται.
15. Αν έπρεπε να επιλέξετε ανάμεσα στο έντυπο ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο, εσείς ποιο θα επιλέγατε;
Ως λάτρης του βιβλίου αλλά και μιας γεμάτης από βιβλία βιβλιοθήκης -την οποία θεωρώ κόσμημα μέσα σ' ένα σπίτι- σαφώς και διαλέγω το έντυπο βιβλίο. Μου αρέσει να κρατάω σημειώσεις, να υπογραμμίζω, να το αγγίζω, να το ξεφυλλίζω ευλαβικά!
16. Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;
Δε μου αρέσει ο ρόλος του συμβουλάτορα. Τον θεωρώ άχαρο και καταπιεστικό.
Αν θα έπρεπε κάτι να ευχηθώ, θα ευχόμουν δύναμη, πίστη σ' αυτό που δημιουργεί και επιμονή.
17. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;
Το βιβλίο το οποίο διάβασα πρόσφατα είναι ''Η τελευταία διάλεξη'' του Ράντυ Πάους. Μια αληθινή, συγκλονιστική ιστορία της ζωής ενός καθηγητή πληροφορικής που γνώριζε ότι του απομένουν λίγοι μήνες ζωής. Ένα δίδαγμα για εκείνα τα ασήμαντα που θεωρούμε σημαντικά, ένας ύμνος στη ζωή και ένα αέναο κυνήγι ονείρων.
19. Ποια είναι τ’ αγαπημένα σας βιβλία;
Οι ποιητικές συλλογές του Οδυσσέα Ελύτη.
Τα έξοχα ποιήματα του Γιώργου Βερίτη.
Η συναρπαστική, επαναστατική ποίηση του Γιάννη Ρίτσου.
Το έργο ''Έγκλημα και τιμωρία'' του Ντοστογιέφσκι.
''Το πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέυ'' του Όσκαρ Ουάιλντ.
Αν θα έπρεπε κάτι να ευχηθώ, θα ευχόμουν δύναμη, πίστη σ' αυτό που δημιουργεί και επιμονή.
17. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;
Το βιβλίο το οποίο διάβασα πρόσφατα είναι ''Η τελευταία διάλεξη'' του Ράντυ Πάους. Μια αληθινή, συγκλονιστική ιστορία της ζωής ενός καθηγητή πληροφορικής που γνώριζε ότι του απομένουν λίγοι μήνες ζωής. Ένα δίδαγμα για εκείνα τα ασήμαντα που θεωρούμε σημαντικά, ένας ύμνος στη ζωή και ένα αέναο κυνήγι ονείρων.
18. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;
Αγαπώ και ξεχωρίζω τον Παπαδιαμάντη, με την πλούσια σε γλωσσικά ιδιώματα έκφρασή του.
Τη Μαρία Λαμπαδαρίδου -Πόθου, με το ήθος και την ευαισθησία που τη διακρίνει.
Τη Μάρω Βαμβουνάκη με τα αξιόλογα άρθρα της.
Το Φώτη Κόντογλου με το ιδιότυπο ύφος του.
Το Φιόντορ Ντοστογιέφσκι με τη φιλοσοφικοθρησκευτική του σκέψη.
Τη Μαρία Λαμπαδαρίδου -Πόθου, με το ήθος και την ευαισθησία που τη διακρίνει.
Τη Μάρω Βαμβουνάκη με τα αξιόλογα άρθρα της.
Το Φώτη Κόντογλου με το ιδιότυπο ύφος του.
Το Φιόντορ Ντοστογιέφσκι με τη φιλοσοφικοθρησκευτική του σκέψη.
Οι ποιητικές συλλογές του Οδυσσέα Ελύτη.
Τα έξοχα ποιήματα του Γιώργου Βερίτη.
Η συναρπαστική, επαναστατική ποίηση του Γιάννη Ρίτσου.
Το έργο ''Έγκλημα και τιμωρία'' του Ντοστογιέφσκι.
''Το πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέυ'' του Όσκαρ Ουάιλντ.
20. Τελευταία ερώτηση. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;
Επειδή δεν κάνω σχέδια, παρά μόνο όνειρα, αφού είναι γνωστή η ρήση <<όταν ο άνθρωπος κάνει σχέδια ο Θεός γελάει>>, ευελπιστώ το υλικό που περιμένει υπομονετικά να εκδοθεί, να γίνει τελικά μια προσεγμένη και όμορφη δουλειά.
Ευχαριστώ θερμά για τη φιλοξενία!
ΑΠΟΣΤΑΣΙΑ
(της Στέλλας Ζωγράφου)
Δεν είμαι άγγελος εγώ
μα δυο φτερά καμένα
σε φλόγα ανυπακοής
σε θρήνο των κριμάτων.
Της ενοχής υπόλογη
κράμα αποστασίας.
Πλήθος οι αστοχίες μου
στον υπερθετικό τους.
Σ' ένα κρεσέντο ηθικής
πλήρους λιποταξίας
παραδομένη τραγικά
στ' άντρα της χαιροσύνης.
(της Στέλλας Ζωγράφου)
Εμείς είμαστε παιδιά της μουσικής και του φωτός.
Ενίοτε, γινόμαστε Κυρηναίοι, κουβαλώντας αιματοβαμμένους σταυρούς
και αφουγκραζόμενοι εξασθενημένες ανάσες κακούργων.
Μέσα από Πραιτώρια και Γολγοθάδες δίνουμε άφεση αμαρτιών σε ληστές και Ιούδες.
Συνοδοιπόροι στον έρωτα του Πάρη,
κραυγή στα δάκρυα της Ελένης.
Γονυπετείς ικέτες εν τω μέσω ναών για τα καταδυναστευόμενα δίκαιά μας.
Κραυγές από παιδομαζώματα.
Θρηνοτράγουδα πάνω σε νεκροκρέβατα ηρώων.
Ιαχές στους παιάνες της νίκης.
Αχθοφόροι διαμαντοσμιλεμένου σεντουκιού βαριάς πολιτιστικής κληρονομιάς.
Στεναγμοί στο μοιρολόι του Παλαιολόγου.
Στάχτη στα αποκαϊδια της Σμύρνης.
Κάτω από το κατατρεγμένο μας γονίδιο γονατίζει η υφήλιος.
ΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ
(της Στέλλας Ζωγράφου)
(της Στέλλας Ζωγράφου)
Λένε ότι οι ποιητές έχουν δικό τους κόσμο
και πως συχναγκαλιάζουνε την έννοια του ''ποτέ''.
Πως το ζητούμενο γι' αυτούς δεν έχει αρχή και τέλος,
όσο για το ποθούμενο είν' άπιαστο συχνά.
Σκέφτονται για τους ποιητές στη γη πως δεν πατάνε
τους βλέπουνε στα σύννεφα να κρυφοσεργιανούν,
να σκέφτονται αλλιώτικα και να λοξοκοιτάνε
σ' εκείνα που δεν μπόρεσαν ποτέ αυτοί να δουν.
* * *
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΤΕΛΛΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΥ
Η Στέλλα Ζωγράφου, με καταγωγή από τον Πειραιά, γεννήθηκε στην Αθήνα,όπου και διαμένει μέχρι σήμερα. Από τα χρόνια της φοίτησής της στο Δημοτικό σχολείο, ξεκίνησε δειλά δειλά να εκφράζει τα συναισθήματά της, σε μικρά τετράστιχα με ρίμα. Στα οχτώ της έγραψε το πρώτο ποίημα, με τίτλο ''Η Κυρά της Ρω''.
Σπούδασε αρμονία και πιάνο, καταφέρνοντας να αποκτήσει το πτυχίο της με βαθμό ''Άριστα''.
Η φλόγα της ποίησης που σιγόκαιγε, ζητούσε να εκδηλωθεί. Αφήνοντας κατά μέρος τις μουσικές σπουδές, αφιερώθηκε στην ποίηση και στη συγγραφή, επικοινωνώντας ιδέες και εσώτερες ανησυχίες για τα κοινωνικά ζητήματα - κυρίως - της Πατρίδας μας, καθώς και τις ανθρώπινες σχέσεις.
Το πρώτο βιβλίο εκδόθηκε το 2015, με τίτλο ''Προβληματισμοί και διαπιστώσεις'', από τις εκδόσεις ''Σαΐτη''. Το συγκεκριμένο πόνημα αναφέρεται σε κοινωνικά θέματα, ενώ, παράλληλα, διακατέχεται από θρησκευτικό ύφος.
Το δεύτερο βιβλίο περιλαμβάνει μια ποιητική συλλογή, με τίτλο ''Ποιητικά στροβιλίσματα'', από τις εκδόσεις ''Γρηγόρη''.
Τα ποιήματα είναι εμποτισμένα με ψυχογραφικά, κοινωνικά, πολιτικά, σουρεαλιστικά στοιχεία. Πραγματεύονται το ψυχικό σθένος, τη δίψα για ζωή, τον αέναο ανθρώπινο αγώνα για επιβίωση, τον ηρωισμό, την ελπίδα, τη νίκη του καλού.
Τέλος, γράφει άρθρα και ποίηση σε διάφορες σελίδες στο διαδίκτυο.
Σπούδασε αρμονία και πιάνο, καταφέρνοντας να αποκτήσει το πτυχίο της με βαθμό ''Άριστα''.
Η φλόγα της ποίησης που σιγόκαιγε, ζητούσε να εκδηλωθεί. Αφήνοντας κατά μέρος τις μουσικές σπουδές, αφιερώθηκε στην ποίηση και στη συγγραφή, επικοινωνώντας ιδέες και εσώτερες ανησυχίες για τα κοινωνικά ζητήματα - κυρίως - της Πατρίδας μας, καθώς και τις ανθρώπινες σχέσεις.
Το πρώτο βιβλίο εκδόθηκε το 2015, με τίτλο ''Προβληματισμοί και διαπιστώσεις'', από τις εκδόσεις ''Σαΐτη''. Το συγκεκριμένο πόνημα αναφέρεται σε κοινωνικά θέματα, ενώ, παράλληλα, διακατέχεται από θρησκευτικό ύφος.
Το δεύτερο βιβλίο περιλαμβάνει μια ποιητική συλλογή, με τίτλο ''Ποιητικά στροβιλίσματα'', από τις εκδόσεις ''Γρηγόρη''.
Τα ποιήματα είναι εμποτισμένα με ψυχογραφικά, κοινωνικά, πολιτικά, σουρεαλιστικά στοιχεία. Πραγματεύονται το ψυχικό σθένος, τη δίψα για ζωή, τον αέναο ανθρώπινο αγώνα για επιβίωση, τον ηρωισμό, την ελπίδα, τη νίκη του καλού.
Τέλος, γράφει άρθρα και ποίηση σε διάφορες σελίδες στο διαδίκτυο.
* * *
ΑΝ ΘΕΣ ΚΑΙ ΣΥ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΕΙΣ ΣΤΗ ΔΡΑΣΗ:
ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ
ΚΑΙ ΣΤΗΝ
ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΧΡΟΝΩΝ
ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ
ΠΑΤΗΣΕ
ΕΔΩ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου